Ångest – Den sanna vägen till andlighet

Ångest är väldigt vanligt och normalt. Vi alla människor upplever ångest mer eller mindre beroende på omständigheter.

Många av oss förstår inte alltid var ångesten kommer ifrån och försöker döva bort den genom att t.ex dricka alkohol, röka, mediciner, titta på tv/datorn/mobilen/, måste ha socialt umgänge på en gång osv. Det finns tusen olika sätt att fly från ångesten. Och vi tror att när vi flyr, så försvinner den. Ja, den försvinner för stunden, men den kommer alltid att komma tillbaka; i en annan form och i en annan omständighet.

Vad är då ångest? Ångest får du när du gör någonting som din själ inte tycker om. Som inte ligger i din själs sanning. Som inte är av kärlek. Därför mår du inte bra. Din själ ropar till dig att det är någonting som du gör mot dig själv som inte är bra för dig, och om du lyssnar till din själs rop, så kommer din ångest att försvinna. Och många gånger när vi får ångest är när vi försöker att fly ifrån ”nuet”. Ångest kan också uppstå för att varna dig över någonting som du har i ditt liv eller som du är påväg att släppa in i ditt liv som inte är bra för dig.

Varför vi har lärt oss att fly från ångesten är för att samhället har lärt oss det. Om du har ångest och går till exempel till vårcentralen, det allra första som de föreslår som ”hjälp” är mediciner. Där och då lär vi oss att ångest är någonting som vi inte borde ha, som vi måste döva bort för att inte känna. Krukset är att känslor kan man inte ”trolla” bort med en medicin utan det enda som är, är att du möter den, förstår den och tar ett beslut. När du lyssnar till din ångest är då du tar klivet in i din andlighet. In i din själs sanning.

Här är lite tips på hur du kan komma över din ångest:

Var stilla. Upplev nuet. Titta dig omkring och känn in känslan av att vara här och nu. Ångest uppstår i de flesta fall när vi försöker att fly ifrån nuet.

Känn din ångest. Integrera känslan i hela dig. Upplev den till 100%. När du gör det, så får du också veta vad din ångest grundar sig i.

Ta det lugnt. Det finns ingen anledning att stressa upp dig eller göra en stor sak över din ångest. Avdramatisera. Ångesten är din vän.

Meditera. Meditera är alltid bra ifall du vill lära dig att hitta lugnet igen. Men gör inte heller en stor grej av det eller ta på dig för mycket. Gör det när du vill och tvinga inte fram det.

Andas. Hitta tillbaka till din andning. På så vis byter du fokus och finner nuet snabbare och blir inte stressad över ångesten. Ta in djupa långa andetag, håll andan, och sedan töm all luft på en gång som att du tömmer en ballong. Upprepa 5 ggr.

Prata om din ångest. Var inte rädd för att prata om din ångest, på så vis lättar du enkelt på ditt eget tryck och får nya perspektiv och samtidigt normaliserar du din ångest och får andra att våga öppna upp sig om sin ångest.

Skriv. Skriv ner din ångest. Vilka tankar är det som kommer upp ifrån ångesten? Vad behöver du förbättra i ditt liv? Eller vad behöver du bearbeta i ditt liv? Eller är det något som du är påväg att släppa in i ditt liv som inte är bra för dig?

Kom ihåg att det är fullkomligt normalt att känna ångest och ingenting att skämmas över. Vi alla har det bara att vi inte vågar prata om det. Känn in dina känslor och lyssna på din käraste vän – ångesten.

Namasté

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s