Sprickna förhållanden

När vi upplever en händelse som triggar igång argheten och ledsamheten beror det på obearbetade känslor ifrån barndomen. Det kan till exempel handla om att din pojkvän väljer att umgås med sina vänner istället för dig, som får dig att känna dig oönskad och ledsen. Det har som sagt, ingenting med honom att göra, utan dina oberabetade känslor som kommer upp till ytan och som han triggar igång hos dig. Och när du uttrycker det för honom att du känner dig oälskad så kanske han tycker att du överreagerar. Men det gör du inte. Du reagerar precis som du ska utifrån din upplevelse. Men i hans upplevelse så kanske han blev lärd i sin barndom att inte kunna uttrycka sina känslor och tycker då att du överreagerar. Så, samtidigt som han triggar igång dina oberarbetade känslor så triggar du igång hans obearbetade känslor.

När vi inte läker våra obearbetade känslor ifrån barndomen, utan trycker ner dom hela tiden, så kommer inget förhållande att funka och du kommer aldrig vara nöjd med ditt liv. Hela känslokarusellen som du upplever att någonting händer dig kommer att upprepas gång på gång om du inte tar dina obearbetade känslor på allvar.

För att förstå vad det är som triggar igång ditt känslosystem att känna så som du upplever är att känna igen och uppmärksamma händelser som du blir triggad av. Observera varje händelse som får dig arg och ledsen. När du observerar så tar du distans ifrån själva händelsen och du börjar mer förstå att händelsen i sig hade ingenting att göra med vad det är som fick dig att känna dig så arg och ledsen.

Nästa steg är att integrera känslan i hela dig. Upplev den bara. Ändra inte på den, döm den inte. Se och känn den bara. När du känner in känslan i dig så kan du säga till dig själv: ”Jag är här med dig nu”. Och var ett med känslan. När du gör det så låter du den obearbetade känslan, som har legat nedtryckt så länge, äntligen få komma upp och låtas kännas.

Du kan också integrera ditt inre barn i känslan genom att ditt vuxna jag sitter och håller om ditt inre barn samtidigt som ditt inre barn uttrycker känslan.

Sista steget är att uttrycka dina känslor. Sätt ord på vad du känner. ”Jag känner mig arg för att..” ”Jag blir ledsen när du gjorde..” Antingen säger du det högt, pratar med någon som du känner dig trygg med, eller skriver ner det. Det viktigaste är att du nu får uttrycka allt som du inte kunde uttrycka i din barndom. Stanna och gå in i känslorna ordentligt. När du känner dig klar med att uttrycka din hat och ledsamhet till grundorsaken så kan du uttrycka det som du behövde som barn ”jag behövde dig när du..” ”jag ville att du skulle förstå mig när jag..” och när du känner dig klar med behoven så är du redo för förståelse ”jag förstår varför du gjorde..” ”jag förlåter dig för det som du..” osv.

Du kanske får upprepa dessa steg om du känner att dina obearbetade känslor inte riktigt är läkta och integrerade även fast du har gått in i dom. Det betyder bara att du inte har gjort det ordentligt och tagit det på allvar. När du känner en obekväm känsa- fly inte från den, gå inte ut och ta en cigg, ring inte din kompis. Se den, uppmärksamma den, känn den och förstå den. Annars kommer du aldrig att komma vidare med ditt liv. Du kommer uppleva samma procedurer och erfarenheter om och om igen.

När du börjar ta dig själv och dina känslor på allvar är då läkningsprocessen börjar. Och när din läkningsprocess börjar är också då du börjar älska dig själv för första gången.

Namasté

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s